Урок природознавства


Тема. Материки, океани і частини світу на географічних картах. Практична робота "Робота з географічною картою півкуль та світу"
 Мета: навчати ученицю користуватися картою; ознайомити з поняттями «материки» й «океани»; учити показувати на карті материки й океани; розвивати мовлення, мислення; вчити складати розповіді про природу материків і океанів; виховувати інтерес до географічних знань.

Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
         1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе»
         2. Бесіда
— Яку форму має наша планета?
— Як називають модель Землі?
— Що таке карта?
— Якими бувають карти?
— Як позначають па карті земну поверхню?
— Чи можна відразу побачити на карті всю поверхню нашої планети?


III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ти дізнаєтеся, що таке океани й материки, та навчишся показувати їх на географічних картах.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
         1. Розповідь учителя за картою півкуль
— Що ти бачиш на карті півкуль? (Материки і океани)
— Що таке материк? (Материки — це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою. Острови теж оточені водою, але мають менший розмір.)
— Скільки материків на Землі? (6)
— Назви їх.
— Вирушаємо у кругосвітню подорож, починаючи її від найменшого материка.
— Покажи його на карті. (Австралія)
— Який материк найбільший? (Євразія)

— Як ти вважаєте, який материк найспекотніший? (Африка)
— Пропливли вздовж узбережжя Африки й опинилися у західній півкулі.
Які материки там розташовані? (Північна Америка і Південна Америка)
— Антарктида — найхолодніший материк. Морози там досягають до –80 °С.
— Чи можна Антарктиду та Австралію об’єднати в одну групу? (Можна. Обидва материки розташовано в південній півкулі.)
— Наші кораблі від материка до материка пливли океанами.
— Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан)
— Яким океаном ми не пливли? (Північний Льодовитий океан)
— Які материки омиває Північний Льодовитий океан? (Євразію і Північну Америку)
— Який океан омиває відразу чотири материки? (Індійський: Африка, Євразія, Австралія та Антарктида)
— У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? (У східній півкулі)
— Ти звернула увагу, що під час нашої подорожі океанськими просторами нам зустрічалися не лише великі ділянки суші, але й маленькі? Як називаються маленькі ділянки суші, що з усіх боків омиваються водою?
— Правильно, острови.
— Чи далеко від материків знаходяться острови? (Ні)
— Покажіть на карті півкуль острови.
— Наша кругосвітня подорож добігає кінця.
         2. Робота за підручником
         Вправа «Мікрофон»
— Чому глобусом не завжди зручно користуватися?
— Чим відрізняються глобус і фізична карта півкуль?
— Покажіть на малюнку 29 екватор, Північний і Південний полюси.
— Що означає слово екватор?
— Яка його довжина?
— Що називають суходолом?
— Яку частину земної поверхні він займає?
— Як називають найбільші ділянки суходолу?
— Доберіть синонім до цього слова.
— Що таке материк (континент)?
— Скільки на нашій планеті материків? Назвіть їх за малюнком 30.
— Як називаються найбільші водойми?
— Що таке океани?
— Якими словами ти збагатила на уроці свій словник?

         3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
         1. Робота з карткою
1. З поданих географічних назв позначте тільки материки.


Європа (–)
Євразія (+)
Америка (–)
Північна Америка (+)


2. Які частини світу перетинають екватор? Позначте потрібне.


Азія (–)
Африка (+)
Америка (+)
Австралія (–)
Європа (–)
Антарктида (–)


         2. Гра «Третій “зайвий”»
Тихий, Азія, Індійський. (Океани)
Європа, Азія, Південна Америка. (Частини світу)
Євразія, Північна Америка, Америка. (Материки)

         3. Розповідь учителя
— У 1519 році з іспанського порту Севілья на п’яти каравелах вирушила експедиція Фернанда Магеллана з екіпажем 265 чоловік.
         Подорож тривала три роки. Судна перетнули океан, подолавши відстань у 18 000 км. Через три тижні плавання через протоку ескадра вийшла в Тихий океан. Три місяці і двадцять днів, поки кораблі пливли океаном, він був спокійний, і тому Магеллан назвав його Тихим. У результаті плавання Магеллана була підтверджена ідея кулястості Землі, доведено, що між Азією і Америкою лежить величезний водний простір — Тихий океан, що велика частина земної кулі зайнята водою, а не сушею. Магеллан здійснив мрію свого життя, але загинув у сутичці із місцевими жителями. Лише корабель «Вікторія», обігнувши Африку, 6 вересня 1522 р. повернувся до Іспанії. До наших днів зберігся бортовий журнал, у якому мореплавці записували все про побачені землі. За цими записами ми зараз спробуємо здогадатися, які материки зустрілися на їх шляху.
         4. Практична робота. Нанесення на контурну карту назв материків і океанів
1) Нанеси на контурну карту назви материків.



1) Північна Америка.
2) Південна Америка.
3) Антарктида.
4) Євразія.
5) Африка.
6) Австралія.


2) Підпиши океани, які омивають їхні береги.
       
         5. Гра «П’ять речень»
Учениця в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.


VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що називають материком?
— Які материки вам відомі?
— Чим схожі і чим розрізняються материк і острів?
— Який материк складається з двох частин?
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що материки — це і є частини світу? Поясніть чому.
— Які океани вам відомі?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 43–47).
Дібрати загадки про океани.