Урок образотворчого мистецтва

 Тема. Пейзажний живопис. Види пейзажів. Уведення в пейзажну композицію зображення тіней, що падають від обєктів. Практична робота «Зимова казка»

Мета. Систематизувати уявлення дитини про зиму. В бесіді про зиму звернути увагу на те, як художники в своїх роботах зображують зимовий пейзаж і його елементи. Розвивати у учениці композиційні навички, зорову пам’ять, асоціативно-образне мислення, уяву, фантазію. Поглиблювати поняття про теплу і холодну гаму кольорів. Виховувати охайність, акуратність, самостійність в роботі, бажання створювати прекрасне навколо себе.
Обладнання. Таблиця, серія ілюстрацій, малюнків (зразків дитячих робіт) на тему “Зима”, репродукції картин О. Грибова “Зимовий вид з вікна”, С. Адамовича “Зимовий пейзаж”, А. Пластова “Перший сніг”.
Хід уроку
I. Організаційна частина. Повідомлення теми і завдань уроку.
II. Робота над темою уроку.


Пейзаж, краєвид —  Жанр образотворчого мистецтва, присвя­чений  зображенню природи, міст, архітектурних комплексів тощо; пейзажне малярство.

      Пейзажист — митець, що спеціалізується в жанрі пейзажу.

Повітряна перспектива — вид перспективи, що показує, як змі­нюється колір і тон віддалених предметів, що сприймаються зором не досить яскраво і навіть не того відтінку, яким бачиться, якщо подивитися на них зблизька.


  1. Літературна композиція.
(Клас прикрашений ажурно вирізаними з фольги сніжинками. На парті розвішані репродукції картин, ілюстрації, малюнки із зображенням зими.)
— До нас на урок сьогодні завітала чарівна гостя. Відгадавши загадку, ти дізнаєшся, хто вона.
Стало біло навкруги —
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я … (зима)

  — Я хочу пограти з тобою в гру “Додай слівце” і переконатися втому, як ви любите мене. (Проводиться гра “Додай слівце”).
Зима! Зима! Усякий знає —
Вона холодною буває,
Летять, кружляють, як пушинки,
Легкі білесенькі … (сніжинки).
От впав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села —
Зима і радісна, й … (весела).
Вона тоді усім хороша,
Коли мете легка … (пороша).
Мороз у лід озера кута —
Зима тоді всі кажуть … (люта).
Вона буває і серйозна:
Суха, і вітряна, й … (морозна).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму… (красива).
І особлива, і чарівна,
Як королівна, чи… (чарівна).
А вранці іній — от обнова!
Яка зима у нас… (казкова).
Гілок під інеєм не видно,
Тоді вона, звичайно,… (срібна).
Зима, скажу вам, дуже гарна,
То сонячна, то часом … (хмарна).
Насунуть хмари звідусіль,
І закружляє … (заметіль).
І не завадило б кожуха,
Така буває … (завірюха).
А іноді така напруга!
Завіє віхола і … (хуга).
І чорна хмара довго висне,
Мороз пече, мороз аж… (тисне).
А вітер свище, вітер виє,
По кучугурах сніг … (біліє).
І горнуться всі до тепла,
Така зима буває … (зла).
Синичка змерзла і голодна,
Бо видалась зима … (холодна).
А блисне сонечко згори
Ото краса для … (дітвори).
Тоді зима і біла, й чиста,
Вся сріблом сяє… (промениста).
І для дітей тепер така
Вже не холодна, а … (жарка). Та все одно зима прекрасна, Вся біла, срібна, світла, … (ясна). Яка ж зима? Яка вона? Вона весела і… (сумна). — Молодці, добре впорались із завданням.
2. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).
Поети, художники, музиканти, фотохудожники оспівують у своїх творах чарівність зимової природи.

— Подивіться на репродукції картин. Скільки відтінків снігу помітили художники? І рожевий, і блакитний, і фіолетовий, і ясно-зелений, і синій. І все це не заважає нам бачити, що на картинах зображена зима, сонячний день, а на землі лежить сніг.
— Які відтінки ти вибрала б для зображення снігу — теплі чи холодні? (Холодні.)
— Правильно, холодні, ті, що знаходяться ближче до білого кольору. Тому, малюючи сніг, ми використовуватимемо блакитні, синьо-зелені, світло-фіолетові кольори.
— Зверни увагу на небо. Яке воно? (Яскраве, синьо-голубе, з ледь помітними білими хмарками.)


Гра «Бліц-турнір»

Для того, щоб  пригадати, що ми  знаємо про живопис ми проведем опитування.

На кожне запропоноване моє твердження ви повинні відповідати коротко «так», «ні».

·        Живопис –це вид мистецтва.

·        Живописні твори виконані із пластиліну.

·        Живописні твори виконані завжди на пласкій поверхні.

·        Виражальним засобом  живопису є колір.

·        Основні кольори - синій, жовтий, червоний.

·        Холодні кольори - це синій, фіолетовий, голубий.

·        Теплі кольори – це червоний, оранжевий, рожевий.
3. Поетапне виконання композиції вчителем.
4. Практична діяльність учениці. 
III. Підсумок уроку.
1. Оцінювання роботи.