Урок літературне читання


Тема. ТАМАРА КОЛОМІЄЦЬ. ЯЛИНКА МОГО ДИТИНСТВА (Спогади) 

Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане; збагачувати знання учнів про історію свого народу, про важкі роки другої світової війни; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
Лиш дзвінок на урок продзвенить — 
Стане кожен серйозним в ту мить, 
Бо роботи багато у нас, 
І активно працює весь клас. 

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 
1. Робота над скоромовкою 
Гра «Дощик» 
Учениця читає. 
- Накрапає дощ (тихо). 
- Дощ пускається сильніше (голосніше). 
- Злива (голосно). 
- Дощ слабшає (тихіше). 
- Дощ припинився (читання припиняється). 
Скільки важуть пироги? 
Покладу їх на ваги. 
Їх не треба рахувати, 
Краще гостей пригощати. 
2. Артикуляційна розминка 
-  «Чашечка». 

Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати у такому положенні протягом 10–15 с. 
- «Голочка». 
Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати у такому положенні протягом 15 с. 
- «Гірка». 
Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати у такому положенні протягом 15 с. 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
1. Гра «Хто краще?» 
Конкурс на краще виразне читання оповідання І. Боднарука «На новій землі» (с. 52–53). 
2. Гра «Ти — мені, я — тобі» 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Послухай вірш. 
БУСЕЛ 
По мочару, по болоту 
Іде бусел на роботу, 
Із купини на купину, 
З трясовини в баговину 
Чалапає, не минає — 
Такі зручні ноги має. 
Мочарі — болотисте місце. 
— Чи сподобався вірш? 
— Хто його автор? (Тамара Коломієць) 
— Сьогодні ми ознайомимося з твором цієї чудової української письменниці. 
Фізкультхвилинка 
Ой, і хто там так втомився, 
Вліво, вправо нахилився? 
Треба дружно всім нам встати, 
Фізкультпаузу почати. 
Раз, два, три, чотири — 
Розгулялись в лісі звірі. 
П’ять, шість, сім — 
Посміхніться дружно всім! 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Гра «Рибки» 
Самостійне мовчазне читання вступної статті учнями 
— Які часи згадує поетеса в своєму оповіданні? 
— Коли відбувалася Друга світова війна? 
— Яке горе принесла вона на нашу землю? 
2. Опрацювання оповідання Тамари Коломієць «Ялинка мого дитинства» 
1) Гра «Передбачення». 
— Прочитай заголовок оповідання. 
— Як ти вважаєш, про що йтиметься в оповіданні з таким заголовком? 
2) Виразне читання оповідання вчителем. 
— Чи сподобалося тобі оповідання? 
— Що найбільше вразило в оповіданні? 
3) Словникова робота. 
Вервечка — низка чого-небудь. 
Витинанки — один з видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції (вирізання). 
4) Читання тексту учнями «ланцюжком». 
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання. 
— Якого свята чекали діти? 
— Про що вони мріяли? 
— Чому дівчинка не потрапила до школи на свято? 
— Скільки в неї було ялинкових іграшок? 
— Які прикраси вона робила для ялинки? 
— Що для цього використовувала? 
— Що принесла мама? 
— Які іграшки зробила дівчинка із солом’яного паперу? 
— Знайди і прочитай опис цих іграшок. 
— Що робила дівчинка, коли лягла спати? 
6) Вправи для розвитку швидкості читання. 
— Знайдіи у тексті речення зі словами: округлими, муркоче, воску, мереживні. 
Гра «Впізнай іграшку» 
- Мордочка до мордочки, хвостики нарізно. (Кицьки) 
- Куці хвостики, вушка вгору, взялися за лапки і танцюють у колі. (Зайчики) 
- Крильця та хвостики прикріплені до грудочок воску. (Пташки) 
- Вгощають одна одну горішками. (Білки) 
- Один більшенький, схожий на мого плюшевого улюбленця. (Ведмедик) 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці? 
— Хто його автор? 
— Що нового ти дізналася про дитинство письменниці? 
— Чим схвилював тебе прочитаний твір? 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Виразно читати оповідання (с. 54–55). Підготувати розповідь про улюблену ялинкову прикрасу вашої родини.